Social Media Onderzoek 2018

Gepubliceerd op 28 maart 2018 10:37

Social media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden het meest gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de belangrijkste trends in 2018? Newcom heeft dit jaar voor de achtste keer op rij deze vragen inzichtelijk gemaakt in het Nationale Social Media Onderzoek 2018.

WhatsApp is de grootste

Met 11,5 miljoen gebruikers is WhatsApp het grootste platform, gevolgd door Facebook (bijna elf miljoen) en daarna YouTube. Dat maakt opvallend genoeg Facebook nog steeds het grootste platform dat je zou bestempelen als social media. WhatsApp is namelijk een chatapp en YouTube is meer onze entertainment-hub. Van de 11,5 miljoen Nederlanders die gebruik maken van WhatsApp, gebruiken 8,3 miljoen Nederlanders de app dagelijks. Dat de zakelijke markt WhatsApp steeds meer gaat zien als een communicatiemedium mag duidelijk zijn. Gezien het aantal gebruikers is WhatsApp een belangrijk communicatiemiddel dat het overwegen zeker waard is. Let wel op dat het inzetten van WhatsApp als communicatiemiddel geen peanuts is en dat er wel een gedegen strategie achter moet zitten. WhatsApp is een erg persoonlijk platform dat vooral wordt ingezet voor webcare. 

Instagram groeit snel

Instagram is de sterkste groeier en heeft nu al 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn. Dat Instagram gaat als een trein is vooral te danken aan het feit dat zowel jong als oud het platform omarmen. Desondanks zijn er in Nederland weinig bedrijven en merken die actief gebruikmaken van Instagram. Het zou gegarandeerd veel aandacht creëren en een hoop interactie opleveren. Puur omdat het een nieuwe en innovatieve campagne zou zijn. Wel is het belangrijk dat het bedrijf of merk geschikt is voor visuele content. Ook is het belangrijk dat je weet hoe de Instagramcommunity in elkaar steekt en wat potentiële fans wel en niet willen zien. 

Facebook verliest terrein 

Je kunt wel zeggen dat jongeren Facebook massaal links laten liggen, maar dat is eigenlijk schromelijk overdreven. Het gebruik onder tieners tussen de 15 en 19 is gedaald van 80 procent vorig jaar naar 72 procent nu. Dat is zeker een daling, maar betekent ook dat dus nog steeds zeven van de tien jongeren een Facebook-account heeft. Het dagelijks gebruik is echter niet zo groot: ook dat daalde van 54 naar 43 procent. Daardoor is Facebook in dagelijks gebruikt nu gezakt van plek 2 naar plek 5. Maar waarom haken jongeren af? Dit komt vooral, omdat jongeren zich minder thuis voelen tussen de 'oudere mensen' die op Facebook zitten. Daarnaast vinden jongeren andere social media gewoon leuker en interessanter. 

Het vertrouwen in Social Media is beperkt

Het vertrouwen in social media is in 2018 net als in 2017 erg laag. 66% van de mensen maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens en 57% weet niet of social media in het algemeen wel te vertrouwen zijn. Gebruikers maken zich vooral zorgen over de opkomst van nepnieuws. Ook zijn gebruikers erg gesteld op hun privacy en zien meer en meer het belang van goede privacyvoorwaarden. Het is daarom van belang om altijd open en transparant te zijn als organisatie en een duidelijke oorsprong van informatie aan te tonen. 

Bron: Newcom.nl


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.